Reanimeren redt levens. Het slachtoffer overlijdt wanneer je niets doet bij een hartstilstand. Om wat voor aantallen gaat het nu eigenlijk?

Elke week worden 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Dit zijn 15 tot 16 duizend slachtoffers per jaar. Op dit moment overleeft maar 5 tot 10%.

Lees verder

Er zijn vele Diagnose Criteria voor Narcolepsie. Sommige betreffen niet kataplexie of abnormale slaappatronen. Lees in dit artikel meer over de diagnose criteria voor Narcolepsie.

Verrassend genoeg is narcolepsie een ziekte waarvan in de V.S. te weinig diagnoses worden gesteld. Er bestaat een internationale classificatie voor slaapstoornissen  die op twee manieren de diagnose criteria voor narcolepsie beschrijft.

Lees verder

Tenzij je de diagnose van een geheugenverliesprobleem of een ziekte hebt gekregen, is het kortetermijngeheugen een veel voorkomend verschijnsel. Het maakt niet uit wat je leeftijd is, je zult iets dat je net hebt gehoord of hebt gelezen vergeten. Waarom maken we boodschappenlijstjes? Omdat onze herinneringen zo vol zitten met andere dingen om te onthouden dat we ons niet kunnen herinneren wat we nodig hebben of wat we willen kopen in de supermarkt. Je hebt zojuist iemand ontmoet en al een paar minuten later kun je je de naam niet meer herinneren.

Lees verder

Kun je niet studeren? Kun je je werk niet op tijd afkrijgen? Mijn gok is dat je dan te veel afgeleid wordt door de dingen die er om je heen in de kamer gebeuren of omdat je bijvoorbeeld te druk bezig bent met het internet. Een zwakke concentratie kan echt een nadeel zijn als het gaat om het studeren voor examens en het onthouden van taken, verjaardagen en namen. Daarom is het van vitaal belang om je concentratie te verbeteren. Stel je voor dat je examen moet doen en de antwoorden vergeet omdat je je niet voor 100% kunt concentreren. Of je baas geeft je een taak, maar voordat je eraan kunt beginnen ben je het al weer vergeten!

Lees verder

Je leidt een vol en druk leven. Van het hebben van een full-time baan tot aan extracurriculaire verplichtingen en de zorg voor je gezin, het is gemakkelijk om te zeggen dat slaap niet hoog op je lijst met belangrijke dingen staat.

Je lichaam is echter koppig en laat je niet doorgaan zonder rust. Je lichaam heeft gelijk, je moet rusten, maar er zitten niet genoeg uren in de dag om alles voor elkaar te krijgen! Dus ga je door op een mix van cafeïne en stemmingsversterkende pillen. Maar de laatste tijd lijkt jouw lichaam de effecten van deze stimulanten op je lichaam te weerstaan ​​en voel je je toch moe, zelfs nadat je koffie hebt gedronken.

Lees verder

Als je wilt leren hoe je mediteert en je hebt zelf wat onderzoek verricht, dan ben je wellicht de termen actieve meditatie en passieve meditatie tegengekomen. Je kunt je misschien afvragen welke het beste is voor iemand die probeert te leren hoe je moet mediteren. Geleide meditatie is actieve meditatie, en kan daarom de juiste keuze zijn op jouw meditatiereis.

Het verschil tussen actieve en passieve meditatie is dat tijdens actieve meditatie iemand mediteert door het gebruik van gedachten en inbeelding op een proactieve manier, om de alfa hersengolfactiviteit te stimuleren en om de bewuste brein bezig te houden.

Lees verder

Mensen waarbij prediabetes is geconstateerd kunnen het risico om diabetes type 2 te ontwikkelen aanzienlijk verlagen door 5 tot 7 procent van hun lichaamsgewicht te verliezen door regelmatig te bewegen.

Uit een onderzoek dat is uitgevoerd onder een groep mensen met prediabetes blijkt dat diabetes type 2 kan worden voorkomen of worden vertraagd door het voedselpatroon te veranderen en regelmatig te bewegen.Lees verder

Lopen heeft een groot aantal voordelen voor de gezondheid van de geest en lichaam, maar wist je dat lopen op (bijna) elke dag van de week de progressie van diabetes kan stoppen en het metabolische syndroom kan terugdraaien.

Een recentelijk uitgevoerd onderzoek door een Medische Universiteit uit Duke (V.S.) toont aan dat mensen die zes dagen per week 30 minuten lopen, het risico kunnen verlagen op het metabolische syndroom. Eén van de kenmerken van het metabolische syndroom is dat het lichaam insuline resistent wordt. Uiteindelijk kan dit syndroom ervoor zorgen dat je diabetes type 2 gaat ontwikkelen en andere serieuze ziekten zoals hartproblemen en cardiovasculaire problemen kunnen eerder de kop komen opsteken.

Iedere dag wandelen kan de progressie van diabetes type 2 doen stoppen en het metabolische syndroom terugdraaien. Dit is overigens niet het enige voordeel, want regelmatig lopen zorgt er ook voor dat de bloeddruk daalt, de bloedsuikerwaarden stabieler blijven en je een gezonder gewicht bereikt.Lees verder

Het beste dieet voor iedereen is datgene dat je de rest van je leven kan volgen. Het merendeel van de diëten is er op gericht om een doel te behalen, maar als de kilo’s eraf zijn dan beginnen veel mensen vaak weer zo te eten zoals ze eerder deden, en het gewicht komt daarom in een rap tempo weer terug.

Daarom is voor veel mensen een dieet niet de beste oplossing, maar is het veranderen van de levensstijl een veel betere keuze. Als je belangrijke en gezonde veranderingen maakt waarmee je het de rest van je leven kan doen, dan zal het gewicht er vanzelf afgaan en er ook afblijven.

Belangrijk is daarom om te kijken wat je op dit moment eet en drinkt. Een tip is om op te schrijven wat je van plan bent om volgende week te gaan eten, zodat je later kan zien wat je eventueel verkeerd hebt gedaan. Schrijf alles op, van een kleine snack tot een boterham met alleen wat boter. Een net overzicht op papier geeft je vaak een betere inkijk in wat je wekelijks allemaal eet.

Als je na een korte periode weet welk voedsel je dagelijks eet, is het een stuk makkelijker om op zoek te gaan naar alternatieven, die een stuk gezonder zijn voor je lichaam. Laten we eens kijken naar een aantal voorbeelden die al een grote invloed kunnen hebben op je gezondheid en gewicht.Lees verder

Hoe kom je er achter dat je diabetes hebt? Nou in de meeste gevallen zal dit puur per toeval gebeuren, vaak wordt de diagnose gesteld tijdens een geplande controle of check-up. De dokter kan daarop mogelijk een test uitvoeren op suikerziekte of een glucose tolerantie test om zeker te weten of je diabetes hebt. Maar wat betekenen deze testen nou?

Bij de test op diabetes mag je voor het bloedprikken 8 tot 10 uur niks eten. Deze test wordt daarom vaak zo vroeg mogelijk gepland, zodat je kan tijdelijk kan vasten in je slaap, en je eigenlijk alleen wat later hoeft te ontbijten.Lees verder